Blogbericht

Lage kosten voor je elektrisch wagenpark: de laadmix

Wanneer bedrijven overschakelen op elektrisch rijden, zorgt dit voor een enorme besparing in de total cost of ownership (TCO) van je wagenpark. Let wel: alleen als alle werknemers kiezen voor de voordeligste laadopties. En daar draag je als werkgever ook de verantwoordelijkheid voor. Geef je iedereen vrij spel, dan kan het je toch bijzonder duur komen te staan. Wij geven graag enkele tips over de ‘laadmix’, een combinatie van de voordeligste methodes om je elektrische wagen of bestelwagen (eLCV) op te laden.

Hét instrument om je hele team op het juiste pad te krijgen is je e-car policy. Met duidelijke afspraken stuur je je team naar de juiste laadopties. Want dat is de manier om je laadkosten te optimaliseren. Maar welke opties zijn er dan precies voor je elektrische vloot. Wij lijsten er alvast enkele op.

Laden op het werk

Moedig medewerkers aan om zoveel mogelijk op de bedrijfssite te laden, omdat dit de goedkoopste optie is. Laden op het werk biedt ook toegang tot duurzame energiebronnen, vooral als er zonnepanelen op het terrein aanwezig zijn. Door te onderhandelen over voordeligere elektriciteitstarieven en het gebruik van een energiecontroller, die het energieverbruik verdeelt en piekverbruik vermijdt, kan je de laadkosten verder verlagen.

Thuis laden

Staat jouw vloot niet altijd op de bedrijfsterreinen, maar hebben de werknemers de voertuigen mee naar huis? Dan kan het interessant zijn om toch te investeren in laadpalen bij de medewerkers thuis. Uiteraard ligt de kost van de thuisinstallaties hoger en zal ook de laadkost een fractie hoger zijn dan op het bedrijf zelf. Je kan het echter ook zien als een investering in de medewerker zelf. Voor het eigen gemak investeer je wel het beste in een laadinfrastructuur met een gecertificeerde MID-meter om nauwkeurige metingen te garanderen, en op die manier de terugbetalingen vlot te laten lopen.

Laden bij klanten

Wanneer jouw medewerkers een hele dag bij klanten aanwezig zijn kan het net zo handig zijn om het stilstaande voertuig daar te laden. Bij business-klanten kan je misschien gebruik maken van hun (openbare) laadpalen. In het ene geval zal dit gratis zijn, in het andere geval betalend. Maar ook met een particulier klantenbestand kan je er je voordeel aan doen. Je zou het zelf als een soort korting op je eigen facturen kunnen verwerken als je jouw voertuigen bij de klant kan verwerken. Het zal op het einde van de rit alvast voordeliger uitkomen dan onderweg te moeten stoppen. Zowel in tijd als in geld.

Publiek laden

Publiek laden is de laatste optie, omdat de kosten hoger zijn. Bij middelsnelle publieke laadpalen (AC) liggen de gemiddelde kosten tussen 35 en 40 cent per kWh, terwijl bij snelladers (DC) de kosten zelfs 60 tot 70 cent kunnen bedragen. Beschouw deze optie als een keuze die zich enkel voordoet uit zuiver praktische overwegingen of in uitzonderlijke gevallen van overmacht.

Duidelijke afspraken in je e-car policy

De mogelijkheid om elektrische bedrijfswagens op het werk en thuis op te laden met slimme laadinfrastructuur is voordelig en milieuvriendelijk. Door dit op te nemen in de e-car policy en ervoor te zorgen dat het hele team zich eraan houdt, kan tot de helft van de vroegere benzine- of dieselkosten worden bespaard. Het is belangrijk om te beseffen dat deze prijzen indicatief zijn vanwege de fluctuerende energiemarkt.

Bovendien is er nog een bijkomend voordeel wanneer je laadpalen installeert op je bedrijfsparking en deze openbaar maakt. Enerzijds draag je al mee tot de verdere vergroening van het gehele wagenpark, maar je biedt vooral een extra laadoplossing voor je eigen klanten en/of de buurtbewoners rondom je bedrijf. Op die manier kan je er zelf nog een klein centje aan verdienen.

Heb je vandaag de stap naar een elektrisch wagenpark nog niet gezet?

Bekijk hier het gamma van Maxus Motors.